Militairen ontvangen ereteken na aanval in Kinshasa

"Dit team heeft onder extreme druk het beste van zichzelf gegeven. Ik ben hen oprecht dankbaar voor hun moed en inzet. Dit is waar Defensie voor staat: klaar zijn op het moment dat het er echt op aankomt", zegt minister Francken.

Gecoördineerde aanval op diplomatieke posten

In de ochtend van 28 januari 2025 werden meerdere diplomatieke posten in Kinshasa gelijktijdig aangevallen door een grote, georganiseerde menigte. Daaronder ook de Belgische. Banden en auto’s werden in brand gestoken. De aanvallers bestormden de buitenmuur en belegerden nadien het ambassadegebouw zelf. In een urenlang gevecht hield het DAS-team de aanvallende menigte op afstand, gebruikmakend van niet-dodelijke munitie, terwijl de menigte de toegangsdeur wilde forceren en relschoppers de ambassade via ladders probeerden binnen te dringen. 

Slechts hun alerte en professionele optreden verhinderde een plundering van de Belgische ambassade, wat die nacht wel gebeurde met de ambassades van Frankrijk en de VS. Ze beschermden de veiligheid van het burgerpersoneel binnen met hun eigen levens. Ook in de dagen nadien bleef het team waakzaam en werd het ambassadepersoneel ondersteund in een bijzonder gespannen situatie.

Erkenning en waardering

Het optreden ontving dankbetuigingen tot op ministerieel niveau. Internationaal werd het team uitgenodigd om zijn ervaringen te delen in professionele briefings.

"De manier waarop dit team onder vuur zijn opdracht is blijven uitvoeren, verdient diep respect en blijvende erkenning. Ze verdienen deze onderscheiding dan ook volledig", besluit de minister.